Kekova Roads

Da det ikke er så lenge til vi skal dra fra Finike. Vi går på land 2. mai og reiser til Norge 5.mai. Siden flere av våre bekjente er på vei videre, ble vi enige om å slå følge til Kekova Roads. Denne gangen ikke med buss, men på egen kjøl.

Vi forlater marinaen kl. 0630 den 21. april. Dette går utrolig sakte. Vi nok ha grodd kraftig gjennom vinteren og 3,5 knops fart er alt vi greier.
Men det er blikkstille og vi bestemmer oss til å prøve å gå et stykke sørover og se om noe av groingen, i hvert fall på propellen, ville gi slipp.
Etter hvert kommer vi da oss opp i 4 knop.
Vi har litt forsprang på Tayana og Den Gule Enke, da disse skulle fylle opp diesel før turen. Det er jo heller ikke mer enn 20 n.mil til Kekova, så vi har godt med tid.
Den første båten som passerer oss er Caprice med Karen og Wes, dernest kommer «Enka» og Tayana. Men vi har da nesten kommet inn i Kekova Roads.

Tayana opp på siden

Her passerer Den Gule Enke oss
Været er fremdeles med oss slik at vi slipper å stampe i motsjø gjennom passasjen.
Omtrent midt på kartet går det inn en lagune hvor vi ankrer opp. Byen heter Ücagiz og er i sommersesongen et uhyre travelt turiststed, med gullits og lagunen proppfull av seilbåter.

Lagunen ser du midt på kartet
Lagunen er svært godt beskyttet mot mot all slags vind og med godt ankerfeste, er den et utrolig populært sted å gå.
Kekova Roads er ved siden av overnevnte populært på grunn av alle sine oldtidsruiner. Jordskjelv gjennom de siste 2000 årene, ødelagt en masse og deler av tidligere byer ligger nå under vann. Men det gjør jo det hele mer eksotisk.

På plass i lagunen
Første kveld er vi invitert på pølsefest hos Barbro og Jan. Kjempegode pølser innkjøpt en uke tidligere i Hellas.

Pølsefest ombord i «Enka»

Barbro er kokk

Neste morgen gjøres gummibåten med motor sjøklart og vi gir oss inn på bytur.

Bildene taler sikkert for seg selv

Fra hovedgata

Fullt med gullits allerede

Allerede nå utenfor turistsesongen tellte vi 11 turistbusser
Ut på ettermiddagen kommer Jan svømmende og vil inspisere skroget under vannlinja. Etter et raskt dykk kommer han med kommentaren om at dette var som å dykke på et skipsvrak. Han går i gang med å renske opp rundt propell og ror, mens jeg bruker gummibåt og starter med opprensking i vannlinjen.

På kvelden er det felles middag på land hos Hassan.

Her er vi alle sammen, innklusive Hassan i bakgrunnen
Vi blir invitert av Hassan til tur til Demre, dagen etter. Hassan med familie skal dit for å feire barnas dag. 23. april er nasjonaldag og barnas dag, enda en forordning som Atatürk innførte i sin tid.

Barbro, Jan samt Torhild og Tor sa ja, takk, til dette, mens AM og jeg syntes det var nyttigere med forsatt skrape på båten.
Mer om barnas dag kan du lese på bloggen til Tayana, som du finner under «blogroll», trykk deretter Tayana og neste bilde på «weblogg»

24. april skilles vi. Tayana og og Den Gule Enke samt Caprice, drar videre til Kas, mens vi setter kursen tilbake til Finike.

Opprenskingen har gjort godt. Ca 1,5 knops bedre fart gjør at vi er tilbake i Finike og allerede ferdig fortøyd kl. 1130 .

Vi sender en spesiell hilsen til Barbro og Jan og Torhild og Tor for svært hyggelig selskap gjennom vinteren og som gode hjelpere. Vi ønsker dere sammen med Karen og Wes en flott tur videre.
Hvem vet, kanskje møtes vi igjen??

Flere bilder vil bli lastet opp på web «To our photo album»