Tilbake til Norge og Stavern

Etter lengre filosofiske betraktninger finner også jeg ut at det gunstigste i nåværende situasjon, er å reise til Norge og søke visum derfra sammen med Anne Marie

4. februar tar vi bussen til Antalya flyplass, sjekker inn bagasjen og ble naturligvis stoppet i passkontrollen. Det pussige var at jeg endte opp med samme bot som AM, selv om jeg hadde vært lengre «ulovelig» i Tyrkia enn AM.

Valgte enda en gang fly til Rygge (Moss) med landing 2230, slik at jeg ville rekke siste ferge over til Horten ved midnatt.

Men det lykkes ikke denne gangen heller. Flyet var to timer forsinket ved ankost Rygge, dvs. vi landet 0015. Overnatting i Mosseområdet var derfor ikke til å unngå og endte til slutt opp på et motell ved E6, midtveis mellom Rygge og Moss.  790 kroner kostet det, men til trøst var prisen innklusive en flott frokostbuffet.

Men det er kaldt, det er snø og orker ikke ta fram kameraet engang. Redd for at pekefingeren skal fryse fast i utløserknappen. Det var da adskillig bedre i Finike? Selv om det har regnet og blåst, så har temeraturen holdt seg på 14 grader pluss.

Men vi ligger skjermet av moloen

I le for uværet, men utenfor går sjøen høy

Sterk til stiv kuling utenfor

Heldigvis er oslofjorden åpen for fergetrafikk. I går var den i ferd med å fryse helt igjen, men idag har nordavinden sørget for å presse isen lengre ut i havet.

AM møter meg glad og fornøyd i Horten og bringer oss til nytt husvære i Stavern.

Ut til hytta er det ikke mulig å komme, ingen brøytet vei og masse snø.

Gjennom familie har hun fått låne husvære i Stavern, hvor eierne ikke skal være her i overskuelig framtid. Huset ligger fantastisk til, med en fantastisk utsikt over Stavern, Viksfjord og Citadelløya.

Strålende utsikt fra Ohlselia

Sist fredag, allerede, var vi invitert til 60 års-lag hos Noriko som er AM`s tante. Av navnet skjønner man at det dreier seg om inngiftet Japansk blod.

Noriko nr. 2 fra venstre

Maten er overveldende og etter flere retter, desserter og kaker, er det bare å rulle fra bordet og komme seg «hjem».

Dagen etter går vi igang med utgraving av hytte og bil. Dette vil ta tid

Et godt stykke igjen for å komme til bilen

Og enda lengre fram til hyttedøra.

Hjelp!

Etter hvert får vi både bil og hytte fram av snøen. Siden vi gjerne vil fyre litt og få litt varme, går vi løs på utgraving av vedlageret.

Det ser litt mistrøstig ut til å begynne med. Men både vær og føreforhold var i vår favør og etter et par timer fikk vi tak i noen trepinner.

Vi skimter litt av vedstabelen i det fjerne

Det er pussig hva man kan klare i godt vær, i godt humør, varme klær og med redskap.

Søndag ble hviledag framfor fjernsynsapparatet.

Søndag og delvis hviledag i nytt husvære

Har imidlertid kontaktet den Tyrkiske anbassaden med en e-post om hvordan tyrkisk visum for ett år kan ordnes fra Norge. Håper å få svar med det aller første. I mellomtiden får vi slå oss til ro, så godt vi kan og håpe at tingene løser seg etter hvert.

Akkurat nå er vi velsignet med flott vær, sol og kun minus 4 grader. En tur i Staverns havn, er derfor nærliggende.

I dag vil vi ut og spasere

Indre havn ligger i dyp dvale, ganske så nedfrosset.

Minner meg om de vintrene vi hadde i Tønsberg

Mye nedfrosset kapital å se

Men nå kan vi faktisk gå tørrskodd over til Stavernsøya med Citadellet

AM på glatttisen

Deretter blir det en runde innom Meny for innkjøp av middag. Svinekotteletter har stått på ønskelisten min lenge, siden det ikke er å få tak på i muslimske land.

Godt å komme seg inn i varmen, få av seg lue, vanter og tykke klær.

DET SMAKER IKKE VERST MED ET GLASS RØDVIN HELLER!!