På tokt med Honeybird

Ja, det ble flott med ferie nå. Men å komme fra Norge til Antalya var omtrent som å hoppe fra en ismaskin og rett inn i peisen. Temperaturen steg raskt til 30 grader og mer.

Vi har fremdeles leiligheten i Finike og overnatter der sammen med Knut første natt. Noen har lånt/stjålet fjernkontrollen til klimaanlegget på soverommet, så det ble slettes ingen sval opplevelse.

Dagen etter er det blitt 24 august og leier bil av Toprak på marinen, innklusivt klimaanlegg og legger i vei mot Ucagiz hvor både Jacaranda og Honeybird ligger. Vi får noen travle dager. Båten skal luftes ut. Vi skal tilbake til Finike for å ordne med ny transittlogg for båten, søke om «resident permit», samt klargjøre båten, seile til Kas for å ta imot bror Bjørn med kone Lise. De vil dukke opp der etter en snau uke.

Etter nye regler kan man nå søke om oppholdstillatelse opp til 5 år, dersom man er innehaver av gyldig transittlogg og med pass gyldig i tilsvarende tid.

Vi seiler sammen til Cas med Knut på Jacaranda

Vi drar naturligvis ikke inn til Kas marina, men til vårt velkjente badested, Nuri Beach.

Her er det gratis bryggeplass med strøm og vann. Det ligger naturligvis i luften at man benytter stedets restaurant for et måltid i blant.

Skyssbåter går det hvert 20 minutt inn til Cas by og Lise og Bjørn ankommer i en slik.

Lise og Bjørn ankommer Nuri Beach

Personlig kjøler jeg meg ned så godt jeg kan når det er 29 grader i vannet!

Avslapning med avkjøling

Siden Lise og Bjørn denne gangen har avsatt en god uke til opplevelser, vil vi gjerne vise dem andre områder både i Tyrkia og på de greske øyene.

Jacaranda blir ikke med oss grunnet lekasje i propellinntaket og må gå til Kas marina for reparasjon. Bjørn og jeg blir med som mannskap.

Vi med Honeybird setter deretter kurs mot området rundt Fethye.

Omtrent på høyde med Kalkan får også vi problemer med å holde turtallet oppe. Noe er galt og dermed snur vi og går tilbake til Kas marina. Vi traff igjen en svært forundret Knut.

Å fremskaffe nye dieselfiltre viste seg å bli svært vanskelig. Tilsvarende de vetusfilterne vi har, viste seg å være helt umulig. Det endte opp med at et komplett nytt dieselfiltersystem ble montert. Etter et par dager er vi da endelig klare for et nytt forsøk mot Fethye. I mellomtiden har også den norske båten Sesam med Lasse og Sylvia ombord, ankommet Nuri beach.Vi blir enige om å ta følge nordover.

Kas marina

Sesam i fint driv sammen med oss

Etter oppankring ved Christmas Island, drar vi videre neste dag mot Fethye. Da bryter vårt ellers eminente navigasjonssystem fullstendig sammen. Fra flotte og klare kartbilder er det bare noen fargestriper tilbake.

Ja,ja vi har jo et backup system. En c-map på pc. Men neida, den ville slettes ikke fungere den heller. Fint at vi seilte sammen med Sesam, slik at den kunne vise vei videre. Vi ankret opp på reden i Fethye.

Lasse har et kartsystem kalt Open CPM. Vitar med pc`ène i land og med en leskende kald øl i baren lastes systemet inn i min PC.

Nedlasting av kart på Yacht Cassic bar

Kartene fungerte helt utmerket og ble behørlig feiret med felles utemiddag om kvelden.

Bjørn,Lise,Lasse, Sylvia, Anne Marie etc

Fra Fethye drar vi noen mil nordover til Göcek, handler og ankrer i Tomb bay.

Selv om vi har fungerende karter, så har vi likevel ingen dybdemåler. Den er også borte sammen med navigatoren vår. Sesam opererer derfor som dybdemåler for oss.

Navnet på bukten er grunnet de mange gravene i fjellsiden.

Wall bay

Wall bay er neste stopp, her tilberedes kveldens middag for andre gjester. Vi nøyer oss imidlertid med langtidsstekt lammeskulder i ovn. Ikke dårlig det heller.

Det området vi er i nå er svært populært. Mange flotte bukter å gå inn. Men Lise og Bjørn skal hjem, så vi setter kurs mot Fethye igjen. Sesam drar videre mot de greske øyene. Sylvia skal reise hjem fra Kos.

Greit å komme til Fethye igjen da aktertoalettet gikk fullstendig tett. Til og med oppstaking lot seg ikke gjøre. Her har det vært brutalt hard avføring. Det hele endte opp med en skikkelig drittjobb, med utskifting av hele toa-slangen.

De virket ikke helt ulykkelige når de satt i drosjen på vei til busstasjonen.

Men vi har bestemt oss. DENNE GANGEN SKAL VIL OPPLEVE NOEN GRESKE ØYER. DRØMMEN ER LEVITA, EN LITEN ØY BEBODD AV KUN EN FAMILIE.