Hvor i all verden ble 2016 av??

Siden jeg likevel sitter her i Finike, Tyrkia, i et øs pøs regnvær, har jeg tatt meg fri fra innetjenesten for å skrive noen ord på hjemmesiden vår.

Med tanke på at det er et helt år siden sist, så sitter jeg her og grubler og tenker på hvor i all verden ble dette året 2016 av. Plutselig er det bare  borte vekk. Og nå befinner man seg allerede langt inn i 2017.

Heldigvis så har vi fotos som faktisk viser at det skjedde en masse, også morsomme ting, dette året.

Etter den store appelsinfesten i Finike gikk turen hjem til Guslandstranda for å starte med årets tre store gjøremål. Bygge verandaer, bygge utekjøkken samt ny vedbod.

Da er det jo bare å sette i gang.

Vi river den gamle og begynner på nytt

Dette tror vi blir bra!

Første fase er ferdig

Men vi har en stor jobb å gjøre på den andre siden av hytta også, siden vi allerede har innvitert til grillfest i mai.

Veranda på Nordsiden ferdig

Siden kjøkken etc tar litt lengere tid, får grillfesten finne sted på sydsiden. Hyggelig med litt familiesamling.

Klar til grillfest og gjestene er på plass

Vi tar oss en (synes vi) en velfortjent pause fra hammer og malerpensler og tar en svipptur til Danmark igjen. Lise og Bjørn inviterer med godt vær og grillmat og det ble  en deilig 1.mai feiring.

DSC00386 DSC00384

Kjempefint sted i Thisted

Været er faktisk strålende og når Knut dukker opp på besøk i begynnelsen av mai, så må vi bare ut en tur på kyststien for å nyte våren. Pølser og grill er på plass i sekken i tillegg til Knuts fiskestang. Alternativ føde er viktig dersom fisket skulle slå feil.

En ny trasse av kyststien er lagt rett forbi hytta, så det er bare å rusle rett ut på stien, i et svært vekslende terreng.

Her blant hvitveis i svartor skogen

Fiske fra svabergene

Men det ble til slutt pølser fra grillen.

En finfin dag ble det uansett

En finfin dag ble det uansett, og her er vi tilbake på hytta.

Dagen derpå tar vi en tur til Larvik grunnet ulike gjøremål. Men i indre havn ligger det en merkelig farkost. Ved nærmere ettersyn er det Noa med arken sin, som har forvillet seg til disse nordlige breddegrader.

En merkverdig farkost i Larvik havn

Men så fikk vi øye på selveste Noa

høyt ruver Noa selv ombord i arken

Men siden den er åpen for publikum, tar vi oss tid til en liten titt på innsiden. Da ble det naturligvis en oppfriskning av hele bibelens historie fra Adam og Eva og resten av det gamle testamentet. Vi viser kun et par ekspempler av innholdet.

Bl. a. Adam og Eva ved kunnskapets tre

Bl. a. Adam og Eva ved kunnskapets tre og Jesu fødsel.

Knut må imidlertid forlate oss og drar videre inn i de dype daler og skoger hvor nærmeste vinmonopol er i Rødberg og hjemmet er Bjørkhaug.

Vi derimot, pakker sekken og skal på biltur til Sverige. Ikke på Harrytur, dog riktig nok til Årjäng, men på vennetreff på Sommarvik Camping.

Som beskrevet i tidligere blogg, var vi på tur på Nord Kypros og Tyrkia. Der ble vi ble en gjeng som holdt mye sammen og ble enige om å treffes igjen. Med primus motor Åse, ble Sommarvik treffstedet og hygget oss sammen hele helgen.

Et flott område og vi okkuperer like godt hele gata

Et flott område og vi okkuperer like godt hele gata.

Etter en riktig så hyggelig sammenkomst er vi allerede enige om å treffes igen neste år.

Vel hjemme på Guslandstranda, er det bare å finne fram hammer og sag igjen og sette i gang med vedboden. Med iherdig innsats står den klar i slutten av Juni. AM legger det siste malingsstrøk på og så kan veden stables på plass.

Boden klar for vinterved

Så hender det noe svært så hyggelig. Gamle Svenske venner fra tidligere tider i Tyrkia, tar kontakt. Sune og Ulla med båten Supernova er på seiltur langs Sørlandskysten og vil gjerne besøke oss. Det ble et hyggelig besøk hos oss både på hytta og ombord for lunsj på reden i Stavern.

I år har vi en plan. Vi skal sammen med søster Gerd Britt (GB), som er bosatt i vakre Stavanger på rundreise med bil. Vi har fremdeles slekt og familie på Rjukan vi gjerne vil besøke. Årene går og det er hyggelig å kunne holde litt kontakt.

AM og jeg tar derfor fly til til Stavanger og blir hentet av en morgenfrisk søster som omgående vil vise fram matfestivalen i Stavanger med masse smaksprøver a Kr 10,- hvilket i sum etter en rekke slike, kunne vært det rene festmåltidet et annet sted.

Men en av hovedattraksjonene i Stavanger, som GB har invitert til, er en tur til Flor og Fjære. Det er en liten øy et steinkast ut i havet, hvor man har laget et fantastisk anlegg med blomster, planter og vekster som man neppe kan tro vil trives i våre breddegrader. Her er et knippe bilder fra øya.

DSC00453 DSC00457 DSC00461 DSC00460

En utrolig flott opplevelse

Et unikt sted ute i havgapet

Vi forlater imidlertid Stavanger 23. juli alle tre og peiler oss inn på Dalen hotell, i dypet av Telemark fylke. Vi skal over fjell og mange daler og raster et sted i «nowhere» uten mobildekning.

Vi nyter både kaffen og den friske luften.

Så var det Hotell Dalen da. Vi har booket rom på forhånd og vet at prisen er Kr. 3500,- pr natt. Forventningene er store. En flott trebygning møter oss.

Riktig nok har vi bestilt et De Lux rom, så vi skjønner jo at slikt koster penger. Vi ble likevel noe skuffet av å kun få et helt ordinært dobbeltrom, men med en liten balkong med plass til et lite bord og så vidt to stoler. Så hva i all verden var det vi betalte for?

Jo, roen og stillheten.

Vi slapp å ha telefon, radio, tv og andre forstyrrende elementer på rommet. Vi kunne oppsøke roen og ettertanken i hotellets bibliotek og gå tur i parken. Men for noen av oss som gjerne ville følge utviklingen i Tour de France, fantes ingen løsning. Ikke en gang et TV-rom var å oppdrive. Hvilket konsept.

Men i restauranten var det stemning og stemmer. Vi slapp å lese menyen selv. Her var en hovmester, ulastelig kledd, ved vår side og deklamerte og forklarte alle detaljer i menyen.

Var det det vi betalte den ekstra tusenlappen for??

Vi forlot roens palass neste formiddag i sikker forvissning om at Hotell Dalen neppe fikk meg som gjest igjen. Kanskje like bra for begge parter.

Da så jeg med stor entusiasme fram til neste hvilested, Gaustablikk høyfjellshotell. Her har jeg overnattet flere ganger tidligere og vet at vi får mye større rom, med TV, radio og telefon på rommet til en tredjedel av prisen.

Vel etablert på Gaustablikk høyfjellshotell

Vi vil opp på Gaustatoppen, men ikke slite oss opp langs fjellsiden. Det går nemmelig en bane inne i fjellet, dvs. først et skrangletog innover i fjellet, deretter  en skinnebane som bringer oss til toppen.

Banen som bringer oss til toppen

Når vi ankommer toppen er vi desverre innhyllet av skyer. I klarvær kan man herifra se milevis. I dag så vi bare de andre skuffende turistene rundt oss.

Ikke stort å se

Men været kan man ikke rå med, så vi fant ut at vi bare må prøve igjen et annet år.

Dagen etter gikk med til familiebesøk på Rjukan og hadde noen hyggelige timer sammen med familie og slekt.

Men nå blir været så dårlig at vi kjører de nødvendige mil hjem til Guslandstranda, riktig nok med et innsmett i Drammen for å få med oss søster Randi.

Høsten nærmer seg og vi ferdigstiller det planlagte utekjøkkenet vårt i løpet av August. Synes selv det blir kjempebra. Benken er ekte Larvikitt (lokal stein fra Larvik) som vi har fått av våre gode venner Åse og Gunnar.

Etterhvert kommer det selvbygde utekjøkkenet også på plass

Tredje og siste prosjekt på plass, utekjøkken

Så i sluttet av August pakkes koffertene nok en gang for å møte høsten, havet og seiltur i Tyrkiske og Greske farvann.

Lise og Bjørn og Linda slutter seg til oss og turen går som vanlig til Kekova og Nuries Beach. Vi seiler også litt sammen med nye danske venner med seilbåten Fatuhiva, Kirsten og Ole.

Før vi pakker sammen og returnerer til Norge, drar vi innom Expo, som i år finner sted utenfor Antalya. Vi imponeres både av naturskulpturer, kinesiske hager og lokalt drikke.

På tur med Lise, Bjørn og Linda

20160912_185614 20160916_192533

DSC00492 DSC00495

Vakre skulpturer fra Expo Antalya

Men så er det vedlikehold av Honeybird. Vedlikehold og maling av master før vi i midten av Desember igjen besfinner oss på et Norwegian fly på vei mot Norge.

Det ryktes om at søster GB har kjøpt eiendom på Cran Canaria og gleder oss til nye opplevelser i 2017.

Det skjedde mye i 2016, veldig mye.

Kanskje ikke så merkelig at året gikk så fort, likevel!